KulKomp - mechaniczny komputer

KulKomp - mechaniczny komputer

0%
260
z potrzebnych 82 000 zł = 0% celu
3 wpłaty
8 dni do końca
Typ: Crowdfunding
Model: Bierzesz ile zbierzesz
Projekt zakończy się dnia 23.07.2020, niezależnie od zgromadzonej kwoty wsparcia.
Udostępnianie to też wspieranie:
Obserwuj (6)
  • Projekt
  • Aktualizacje
  • Wspierający (3)
  • Społeczność

Wstęp

JAK DZIAŁA KOMPUTER? 

Oto pytanie na miarę naszych czasów. Jak to się dzieje, że po włączeniu komputera pojawiają się te wszystkie kolorowe rzeczy na ekranie, słychać muzykę i mowę? Skąd taki komputer (tablet, smartfon, telewizor, pralka, mikrofala… cokolwiek co posiada układ scalony) wie, co ma robić gdy tylko poczuje płynący w nim, niczym krew w żyłach prąd?

Ludzie gadają, że... komputer używa zer i jedynek. Jak jest prąd, to 1 a jak go nie ma (prądu) to 0. Dalej to już nie ma co ciągnąć tematu. No bo co jeszcze można powiedzieć? 

Owszem czasami trafi się na „znawcę” i w odpowiedzi usłyszymy strumień skompresowanych danych informatycznych, mających za zadanie jedynie uzmysłowić pytającemu, że i tak tego nigdy nie zrozumie oraz odstraszyć go od zadawania dalszych pytań dotyczących wiedzy tajemnej. A co z rebeliantami, którzy mimo wszystko chcą skosztować zakazanego, cyfrowego owocu i zrozumieć jak ten komputer to robi? 

Kawa na ławę! A może raczej kulki na deskę - poznajcie KulKomp - komputer kulkowy, który Wam pokaże, jak to robią komputery.

Komputer kulkowy faktycznie działa w sposób analogiczny do elektronicznego komputera cyfrowego. Wykonuje on zaskakującą liczbę operacji wykonywanych przez komputer elektroniczny, ale w sposób widoczny i mechaniczny, a nie elektroniczny.

Zobacz jak działa komputer. 

Za pomocą mechanicznych przełączników, które przedstawiają cyfrowe wejście i wyjście oraz metalowych kulek obrazujących przepływ impulsów elektrycznych mamy możliwość doświadczenia świata komputerowego, oraz zrozumienia jego logiki.

Opis projektu

Czym jest KulKomp

Kulkomp jest zrobiony z ekologicznego drewna (upcycling), a do wykonywania obliczeń nie potrzebuje prądu. Potrafi przeprowadzać podstawowe obliczenia arytmetyczne w systemie dwójkowym (inaczej zwanym binarnym lub base-2). Jest to replika komputera Digi-Comp II, stworzonego przez Johna Trevora Godfrey'a w latach 60 ubiegłego wieku, aby przez zabawę pomóc nam zrozumieć sposób, w jaki komputery "myślą". Dzięki genialnie prostemu przedstawieniu podstaw binarnej arytmetyki w krótkim czasie zrozumiemy sposób działania komputerów i innych urządzeń wykorzystujących układy scalone. A stąd to już jeden krok do nauki efektywnego programowania. Do umiejętności komputera kulkowego zaliczamy: liczenie binarne, dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, wyznaczenie dopełnienia zbioru).
Dostępne są nawet dwa tryby pracy komputera: automatyczny i manualny.

Jak działa KulKomp

W komputerze kulkowym toczące się kulki symbolizują przepływ impulsów prądu elektrycznego a wyżłobione w drewnie rowki (tory dla kulek) - płytkę obwodu drukowanego. Dzięki takiej wizualizacji możemy zapoznać się z logiką działania elektronicznych układów scalonych, a co za tym idzie - łatwiej uzmysłowić sobie działanie komputera.

Kulki, niczym impulsy elektryczne toczą się po pochyłej powierzchni toru, napotykając na swojej drodze ruchome elementy (mechaniczne przełączniki i bramki), z którymi wchodzą w interakcję. Elementy te stanowią komputerowe cyfrowe wejście i wyjście. Za pomocą mechanicznych przełączników definiujemy tor, po którym poruszają się kulki, czyli programujemy. Możemy np. zlecić komputerowi (zaprogramować) dodanie dwóch cyfr, ustawiając przełączniki w określony sposób, a następnie skierować kulki do odpowiednich bramek (wejście). Bramki, przez które kulki przechodzą na swojej drodze, symbolizują podstawowe elementy logiczne powszechnie stosowane w budowie układów logicznych (np. układów scalonych). Kulka po wejściu do bramki (elementu logicznego) może zmienić jej stan (przełączyć na przeciwny), zmieniając tym samym tor dla kolejnych kulek. W ten sposób przebieg wielu kulek determinuje ostateczny stan pozostałych bramek (wyjście). 

Za pomocą instrukcji obsługi sumujemy stany wyjściowe i poznajemy ostateczny wynik naszego zaprogramowanego działania. Oczywiście pełna lista działań wraz z nauką programowania znajduje się w instrukcji obsługi komputera.

Po pewnym czasie nabierzemy umiejętności programowania i odczytywania wyniku bez pomocy instrukcji - zaczniemy myśleć binarnie (niczym Neo w Matrixie) i komputery nie będą już miały przed nami żadnych tajemnic. 

Dzięki mechanicznemu komputerowi na kulki zobaczysz jak działa komputer elektroniczny, poznasz świat logiki komputerowej i zrozumiesz na czym polega programowanie. 

Upcykling czyli odzysk na lepsze

Mając na względzie budowanie świadomości ekologicznej, stawiam na ekologiczny recykling i wykorzystanie drewna z odzysku, któremu zostanie nadane drugie życie. Dzięki takiemu upcyklingowi produkt końcowy otrzyma jedyny w swoim rodzaju, niepowtarzalny charakter. Takie drewno z duszą nie dość, że zdrowe (nie wywołuje alergii) i praktyczne, to również  oszczędność energii w obróbce wstępnej czy w procesie produkcyjnym (nie ścinamy drzew).

Cel projektu

Projekt znajduje się w ostatniej fazie. Zarówno część logiczna jak i projektowa zostały zakończone. Zebrane środki pozwolą na wyprodukowanie próbnej partii komputera, przetestowanie go i po ewentualnych modyfikacjach części mechanicznej, optymalizacji torów dla kulek czy poprawek jakości wykończenia - ruszyć z produkcją.

Celem projektu jest wdrożenie etapu produkcyjnego. Wydrukowanie instrukcji obsługi wraz z przykładami wszystkich funkcji Kulkompa, wyprodukowanie pierwszych egzemplarzy komputera dla szczodrych darczyńców, realizację wstępnych zamówień oraz sprzedaż pozostałych egzemplarzy online. Za uzyskane środki zostanie wyprodukowana kolejna partia komputera.

Wygląd ostateczny może się nieznacznie różnić od przedstawionych wizualizacji modelu. Ma to związek z technologią, która zostanie użyta do produkcji komputera oraz ciągłym rozwojem projektu (np. testowaniem i optymalizacją torów dla toczących się kulek).


Co dalej?

Jeżeli KulKomp znajdzie swoją grupę docelową zainteresowanych fanatyków, to chciałbym kontynuować wycieczkę po cyfrowej krainie; przypominając kolejne projekty retro informatyki takie jak DIGICOMP, Geniac, CALCULO, Dr Nim oraz te bardziej „steampunk-owe”, wyposażone w diody, triody i lampy próżniowe.

Nagrody

Dla wszystkich posiadaczy Kuponu Rabatowego na Kulkompa w podziękowaniu za cenne wsparcie oferuję możliwość zakupu komputera w symbolicznej cenie 1000 zł (netto). Oczywiście kwota ta zostanie pomniejszona o wartość kuponu np.: 

Wspierając projekt kwotą 50zł, otrzymasz kupon o wartości 100zł, czyli Twoja cena zakupu Kulkompa wyniesie 900zł (netto) plus koszt wysyłki.

Wow!czer 100 

Kupon Rabatowy¹ o wartości 100zł (gwarantowana cena zakupu: 900zł)

Wow!czer 200

Kupon Rabatowy¹ o wartości 200zł (gwarantowana cena zakupu: 800zł)

Wow!czer 400

Kupon Rabatowy¹ o wartości 400zł (gwrantowana cena zakupu: 600zł)

Docelowa (ostateczna) cena Kulkompa to ok 1500zł (netto)

Pozostałe nagrody:

Wsparcie (10 zł lub więcej). Podziękowania online.

Prapremiera z dedykacją (za wsparcie w wysokości 1000 zł lub więcej) to spersonalizowany² egzemplarz komputera dla osoby prywatnej z wcześniejszą dostawą.

Partner (za wsparcie w wysokości 2000 zł lub więcej) to spersonalizowany² egzemplarz komputera dedykowany firmie.


¹ Kupony rabatowe są do jednorazowego wykorzystania, nie łączą się z innymi promocjami oraz nie podlegają wymianie na środki pieniężne (gotówkę).

² Spersonalizowany czyli z wypalonym lub wygrawerowanym imieniem, nazwiskiem / pseudonimem osoby prywatnej lub identyfikacją firmy (logo, nazwa, strona www) w przypadku egzemplarza VIP.

O autorze / Zespół

Swoją przygodę z komputerami rozpocząłem w latach 80 ubiegłego wieku.  O własnym komputerze można było wówczas pomarzyć, a ja marzyłem o ZX Spectrum w rozbudowanej wersji 48kB. Zanim marzenie się spełniło, pierwsze szlify w programowaniu zdobywałem na tak zwanych studiach komputerowych, które stały się dla mnie portalem do cyfrowej krainy Oz. Królowały w niej głównie Timex’y 2048 i Atari 800XL, rzadziej objawił się Amstrad/Schneider CPC 6128 wyposażony w mistyczny nośnik danych - napęd dyskietek 3".

Potem to już poszło. Pierwszy był “gumiak” ZX, a następnie to już standard: 65XE, C64, przyjaciółka 500 i jej rodzinka, pierwsze składaki PC i tak dalej, aż po dzień dzisiejszy. Technologia stała się kosmiczną, ale sentyment do retro informatyki pozostał. 

Chciałbym, aby ten projekt będzie moim ukłonem w kierunku zapomnianej technologii. Technologii, która mam nadzieję, jeszcze dziś może cieszyć, ucząc  jednocześnie.

Serdecznie dziękuje za dokonane wpłaty, wszelką pomoc i zainteresowanie realizacją projektu komputera kulkowego. Mam nadzieję, że KulKomp przybliży wszystkim ciekawskim świat logiki komputerowej oraz przygotuje i zainspiruje młode pokolenie do śmiałego wkroczenia w świat (coraz bardziej) cyfrowy.

Tomasz Węgliński,
programista / z ponad 30-letnim doświadczeniem.
Znajomość języków: Python, Java, C/C++, C#, JavaScript, Go, Ruby, PHP, SQL, Swift, Perl, R, NodeJS, Angular.Unix/Linux, LAMP, VMware Senior engineer, VoIP Systems Engineer (Asterisk, Kamailio), IP PBX

Ryzyko

Cóż, zawsze istnieje jakieś ryzyko. Z drugiej strony co może pójść nie tak? Projekt, szkice 2D/3D, modele, schematy dla wycinarek i frezarek CNC, instrukcje, przykłady, ...wszystko już jest. Ostatni etap to już tylko testy i produkcja finalnego produktu. Ryzyko niewielkie, aczkolwiek różnie w życiu bywa. W przypadku jakichkolwiek, nieprzewidzianych problemów uniemożliwiających zrealizowanie projektu poproszę o kontakt wszystkich darczyńców w celu zwrotu zadatków.

Nowi Wspierający
wsparli tylko ten projekt
1
Powracający Wspierający
wsparli więcej projektów
2

Tymoteusz Głowiński

29.06.2020

Wspieracz Anonim

28.06.2020

Buckhay

29.05.2020

Komentarze

  • Nagrody (6)

Wsparcie

10 zł lub więcej
1 wspierających
Cieszę się że ten projekt zwrócił Twoją uwagę. Bardzo dziękuję za okazaną życzliwość i wsparcie.
Podziękowanie zamieszczę również na stronie internetowej projektu.
Przewidywana dostawa: sierpień 2020

Wybierz ilość

-
+
WSPIERAM TO

Wow!czer 100

50 zł lub więcej
1 wspierających
W podziękowaniu za życzliwość oraz pomoc w realizacji niniejszego projektu oferuję kupon rabatowy o wartości 100 zł na zakup komputera kulkowego. Kupon można będzie zrealizować w sklepie online po wystartowaniu projektu (jesień/zima 2020). Pamiętaj że na jeden kupon przypada jeden artykuł.
Wyrazy wdzięczności.
Przewidywana dostawa: listopad 2020
Zakup wymaga podania adresu dostarczenia

Wybierz ilość

-
+
WSPIERAM TO

Wow!czer 200

100 zł lub więcej
0 wspierających
W podziękowaniu za życzliwość oraz pomoc w realizacji niniejszego projektu oferuję kupon rabatowy o wartości 200 zł na zakup komputera kulkowego. Kupon można będzie zrealizować w sklepie online po wystartowaniu projektu (jesień/zima 2020). Pamiętaj że na jeden kupon przypada jeden artykuł.
Wyrazy wdzięczności.
Przewidywana dostawa: listopad 2020
Zakup wymaga podania adresu dostarczenia

Wybierz ilość

-
+
WSPIERAM TO

Wow!czer 400

200 zł lub więcej
1 wspierających
W podziękowaniu za życzliwość oraz pomoc w realizacji niniejszego projektu oferuję kupon rabatowy o wartości 400 zł na zakup komputera kulkowego. Kupon można będzie zrealizować w sklepie online po wystartowaniu projektu (jesień/zima 2020). Pamiętaj że na jeden kupon przypada jeden artykuł.
Wyrazy wdzięczności.
Przewidywana dostawa: listopad 2020
Zakup wymaga podania adresu dostarczenia

Wybierz ilość

-
+
WSPIERAM TO

Prapremiera z dedykacją

1000 zł lub więcej
0 wspierających
Dziękuję za zaufanie i wsparcie!
W zamian za Twój kredyt zaufania oferuję Ci dedykowaną wersję komputera, wykonaną specjalnie dla Ciebie (z wypalonym lub wygrawerowanym imieniem, nazwiskiem bądź pseudonimem).
Twój własny egzemplarz otrzymasz przedpremierowo - zanim trafi on do oficjalnej sprzedaży (darmowa dostawa na terenie Polski).
Kłaniam się nisko.
Nagroda limitowana. Pozostało 50/50
Przewidywana dostawa: październik 2020
Zakup wymaga podania adresu dostarczenia

Wybierz ilość

-
+
WSPIERAM TO

Partner

2000 zł lub więcej
0 wspierających
Dziękuję za zaufanie, pomoc i wsparcie projektu. W zamian za okazany kredyt zaufania oferuję wersję dedykowaną dla firmy czyli z wypaloną lub wygrawerowaną nazwą firmy, logo lub adresem www. Oczywiście zamieszczę również podziękowania dla sponsorów (partnerów) projektu na stronie internetowej.
Kłaniam się nisko.
Przewidywana dostawa: listopad 2020
Zakup wymaga podania adresu dostarczenia

Wybierz ilość

-
+
WSPIERAM TO
Jesteś firmą lub instytucją, która chce wesprzeć projekt? Wyślij swoją propozycje autorowi poprzez zgłoszenie mecenatu Profil Twojej firmy będzie widoczny dla społecznośći projektu.
Zaproponuj mecenat
Wspieram.to

Czego szukasz?

  • Wszystkie
  • Udane
  • Trwające
Pytania? Pisz śmiało!