Księżyc na PiotrkOFFie
Zakończono sukcesem
Kampania wzbudziła
552 reakcji
Wstęp
Jeśli - tak jak ja - uważacie, że Księżyc na PiotrkOFFie to najlepszy pomysł pod słońcem, zareagujcie proszę i dajcie wsparcie dla mojego projektu marzeń. Chciałabym, żeby Księżyc zagrał 13 września 2019 w kościele ewangelicko-augsburskim na naszym festiwalu w Piotrkowie Trybunalskim. Skromny budżet imprezy niestety nie pozwala na sfinansowanie tego wydarzenia. Dlatego pomyślałam, że możemy zrobić koncert Księżyca wspólnie i głęboko wierzę, że z Waszą pomocą się to uda.
11. PiotrkOFF Art Festival odbędzie się w dniach 13-14.09.2019 r. W ramach tej edycji swój udział potwierdzili: Resina, Loa Frida, Wczasy, Jesień, Lastryko, The Saturday Tea, Hanowska/Karnowski, Felocai i Luksja Sound. Wstęp na występy wyżej wymienionionych artystów będzie bezpłatny. Koncert Księżyca ma być natomiast nagrodą dla osób, które udzielą wsparcia imprezie. W moim wymarzonym planie Księżyc miałby wystąpić na zakończenie pierwszego dnia festiwalu. Przekonajcie się na własne uszy, jak dobrze muzyka Księżyca rozbrzmiewa w zabytkowych, sakralnych przestrzeniach.
Dlaczego właśnie Księżyc? Bo w moim odczuciu to najbardziej niezwykłe i osobliwe zjawisko na polskiej scenie niezależnej, a koncerty tej grupy mogę opisać jako magiczne.
Profil zespołu:
https://www.facebook.com/ksiezyctheband/
Profil festiwalu:
https://www.facebook.com/piotrkoff.art.festival.oficjalny.profil/
PiotrkOFF 2019:
Opis projektu
„Avant-folk”, „psychodeliczno-etniczny minimal”, a nawet „post-komedowski jazz” – to zaledwie parę przykładowych określeń, jakimi komentowano stylistykę grupy muzycznej Księżyc, formacji powstałej na początku lat 90. ubiegłego stulecia i reaktywowanej w 2014.
Zespół wywodzi się z Teatru Poga. Grupa teatralna działająca w latach 1985-1988 przy klubie Riviera-Remont w Warszawie nawiązywała m.in. do teatru źródeł Jerzego Grotowskiego oraz do poszukiwań Ośrodka Praktyk Teatralnych “Gardzienice”, zwłaszcza ich technik pracy z głosem i ciałem, czerpiących z rytuału, obrzędu ludowego i przede wszystkim z muzyki. W duchu teatralnego wydarzenia realizowane były również późniejsze koncerty Księżyca. Za sprawą tych muzycznych widowisk, osobliwie ulotnych przedstawień, Księżyc - będący rezultatem swoistej transformacji grupy teatralnej w zespół muzyczny - zapisał się w historii polskiego performance 1989-1995 jako odrębne zjawisko. Po dziś dzień element teatralno-performatywny jest żywo obecny podczas występów zespołu.
Teksty piosenek (w znakomitej większości autorstwa Remigiusza Hanaja) są podróżą w świat mrocznych baśni, surrealistycznych wizji i czarnego humoru. W warstwie lirycznej odwołują się do różnych aspektów symboliki księżyca. Fenomen przeistaczania, cykliczności, narodzin i śmierci, element kobiecy i męski, magnetyzm, intuicja i pasywna płodność to tylko niektóre z nich.
Księżyc formował się etapami. W pierwszym (1990) trzonem zespołu było żeńskie trio wokalne (Agata Harz, Katarzyna Smoluk i Olga Nakonieczna), znajdujące inspiracje m.in. w słowiańskiej muzyce ludowej Ukrainy, Bułgarii, Polski i Białorusi. Z triem współdziałali Lechosław Polak i Remigiusz Hanaj. Przypieczętowaniem tej współpracy był występ i nagroda dziennikarzy na Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie w 1991. Po opuszczeniu grupy przez Olgę „na Księżycu wylądował” Robert Niziński (1992). W takim składzie (z Remigiuszem Hanajem do 1994) zespół koncertował i nagrywał przez kolejne lata do 1996. Ten okres w historii grupy podsumowują 2 płyty wydane przez OBUH Records: Nów (SP, 1993) i Księżyc (LP, 1996). Album Księżyc znalazł się na liście 20 najważniejszych płyt alternatywnych dekady, a w roku 2013 doczekał się reedycji na rynku brytyjskim dzięki wytwórni Penultimate Press.
Po blisko dwóch dekadach, w roku 2014, grupa wznowiła działalność. Pierwszym koncertem po reaktywacji było wystąpienie w kościele św. Katarzyny na festiwalu UNSOUND w Krakowie. Na festiwalową kompilację Dream wydaną przez UNSOUND we współpracy z magazynem WIRE trafiło archiwalne nagranie utworu Anioł.
Od tego momentu Księżyc znów się pojawia w różnych miejscach i okolicznościach. W sali Laboratorium (Zamek Ujazdowski CSW, koncert z Ivą Bittovą), w parku o brzasku (Muzeum Narodowe - Królikarnia, Warszawa), pod platanami (Les Siestes Electronique, Tuluza), na leśnej polanie (festiwal Land Art nad Bugiem), w klasztorze (festiwal Energia Dźwięku, Wrocław), w kawiarni (koncert z Aine O'Dwyer w londyńskim Cafe Oto), w Złotej Sali (KRAAK Festival, Bruksela), w namiocie (OFF Festival, Katowice), w pawilonie (Roskilde Festival, Dania), w sali kinowej (inauguracja 18. Festiwalu Filmu Niemego w Krakowie)… i w wielu innych, często nieoczywistych koniunkcjach.
Z końcem 2014 na zaproszenie Requiem Records zespół dołączył do wyjątkowego projektu wydawniczego upamiętniającego dzieło Eugeniusza Rudnika. Powstała czteropłytowa „kostka Rudnika” zawierająca Miniatury z okresu od 1975 do 1995 oraz ich współczesne reinterpretacje - utwory różnych artystów inspirowane twórczością kompozytora.
Drugi album w dorobku grupy nagrany został (z gościnnym udziałem Pawła Romańczuka) w maju 2015. Wydawcą całkowicie nowego materiału było ponownie londyńskie Penultimate Press. Rabbit Eclipse miał swoją angielską premierę w listopadzie 2015 podczas hcmf// - Huddersfield Contemporary Music Festival. Bardzo szybko zauważony i dobrze przyjęty przez krajowych i zagranicznych recenzentów / krytyków, znalazł się w czołówce podsumowań płyt roku w Polsce oraz w rankingach w Wielkiej Brytanii (The Quietus). Wcześniejsza (styczeń/luty 2015) nominacja do programu SHAPE - Platform for Innovative Music and Audiovisual Art from Europe / http://shapeplatform.eu/between-philip-glass-and-diamanda-galas-an-interview-with-ksiezyc / zaowocowała z kolei wydawnictwem Below The Radar Special Edition (Shape Platform / Wire) oraz koncertami we Francji (2015), Belgii i Niemczech (2016).
Inne ważne dla grupy wydarzenia w 2016 to: udział w OFF Festival, realizacja wideo dla Boiler Room In Stereo oraz zaproszenie od Teatru Polskiego Radia. Księżyc we współpracy z Jackiem Hałasem przygotował muzykę do Snu Nocy Letniej Williama Szekspira - słuchowiska radiowego w adaptacji i reżyserii Darka Błaszczyka.
W 2017 grupa dwukrotnie koncertowała w Skandynawii – w Kopenhadze (Global Club) i na Festiwalu Roskilde, dała szereg występów w Polsce (Kraków, Szczecin, Warszawa), m.in. w Studiu Koncertowym S1 Polskiego Radia na okoliczność 80-lecia Dwójki. Zagrała ponadto w Filharmonii we Lwowie w ramach Unsound Dislocation Festival w kolektywie ze Svitlaną Nianio i Pawłem Romańczukiem, w Teatrze Słowackiego na otwarciu 15. edycji Festiwalu Unsound w Krakowie, oraz w Bluma Appel Theatre / Sony Center for Performing Arts podczas Festiwalu Unsound – Halloween Hangover (Toronto, Kanada).
Rok 2018 przynosi zespołowi udział w kolejnych festiwalach. Księżyc zagrał w Toruniu na CoCArt Music Festival, w Bydgoszczy na festiwalu Ethniesy, w Gdańsku w ramach festiwalu Dźwięki Północy, oraz w Berlinie w Radialsystem V na 6. Edycji A L’ARME! Festival.
Księżyc (2019):
Agata Harz (voice, objects)
Katarzyna Smoluk-Moczydłowska (voice, objects, keyboards)
Lechosław Polak (accordion, keyboards)
Remigiusz Mazur-Hanaj (tapes, hurdy-gurdy, violin)
Robert Niziński (clarinet, keyboards, objects)
Dyskografia:
1993 – Księżyc „Nów” (EP 7”, OBUH)
1996 – Księżyc “Księżyc” (MC, LP 10”, OBUH)
2013 – Księżyc “Księżyc” (LP, Penultimate Press)
2014 - Księżyc “Księżyc” (CD, OBUH)
2015 – “Rabbit Eclipse” (CD, LP, Penultimate Press)
Various Artists / kompilacje:
2000 - Music the World Does Not See – (CDr, Nefryt)
2014/15 - Eugeniusz Rudnik, Miniatury /reinterpretacje/ (CD, Requiem Records)
2014 - The Dream (CD, Wire / Unsound Festival)
2015 - Below The Radar Special Edition: SHAPE Platform (Wire)
2017 – Zwierściadło / Slavic Mirror (CD, Requiem Records)
___________________________________________________________________
Księżyc – Boiler Room In Stereo 2016
Księżyc - Księżyc (1996) FULL ALBUM
Księżyc - Rabbit Eclipse (2015) FULL ALBUM
Cel projektu
W 50. rocznicę lądowania człowieka na Księżycu, chcemy by Księżyc wylądował w Piotrkowie. Ta misja nazywa się "PiotrkOFF 11" i wierzę w jej powodzenie.
Nagrody
Główną nagrodą jest sam koncert Księżyca. Będą też piękne pamiątki (pocztówki i plakaty), które zaprojektował Jakub Adamiak.
O autorze / Zespół
Karolina Pietras, organizatorka PiotrkOFF Art Festival
karolina.piotrkoff@gmail.com
Ryzyko
"Kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana."
wsparli tylko ten projekt
wsparli więcej projektów
Nina Kafarska
d.falkowska4
radek.koperkiewicz
Katarzyna Błaszczyk
Paweł Łągwa
Sylwia Kurzela
Kuba Skonieczko
Wspieracz Anonim
kinga.kazmierczakk
Maciek Bancerz
piatkowskijk
aleksandra199967
Maciej Kondraciuk
szymonbednarek1
Dorota Sień
Wspieracz Anonim
Ola Bubis
Wspieracz Anonim
Wspieracz Anonim
Tomasz Marchewka
Wspieracz Anonim
Sylwia Szulc
Wspieracz Anonim
Rafał Ciupiński
mateuszriabow
torty.sosnowska
radio
Iga Pachucka
Marlena Olszewska
kasiasalamon
matigrz90
Tomasz Skibicki
Néa Nin
janik.agnieszka
klaud
basisnowaczyk
Piotr Chęciński
Magdalena Sień
krzysztof_kwiatkowski
Wiktor Zajas
Bożena Pietras
Wspieracz Anonim
makowski.alexander
wzydel
Wspieracz Anonim
Gosia Kołodziejczyk
Wspieracz Anonim
Wspieracz Anonim
Wspieracz Anonim
Pokaż wszystkich.
Podziękowania
Podziękowania i pocztówka
Zakup wymaga podania adresu dostarczenia
Bilet na Księżyc, pocztówka i podziękowania
Zakup wymaga podania adresu dostarczenia
Bilet na Księżyc, plakat, pocztówka i podziękowania
Zakup wymaga podania adresu dostarczenia
Tytuł mecenasa festiwalu, bilet na Księżyc, plakat, pocztówka i podziękowania
Zakup wymaga podania adresu dostarczenia