Przewodnik projektowania gier

Przewodnik projektowania gier

  Gry bez prądu    Cała Polska
344%
34 449
z potrzebnych 10 000 zł = 344% celu
671 wpłat

Zakończono sukcesem
Typ: Crowdfunding
Model: Wszystko albo nic
Dnia 10.11.2018 projekt zakończył się sukcesem, gdyż uzyskał pełne finansowanie.
5 / 5 (2 głosy). Zobacz opinie (2)
Udostępnianie to też wspieranie:
Obserwuj (56)
  • Projekt
  • Aktualizacje (14)
  • Wspierający (561)
  • Społeczność (25)

Wstęp

Jesteśmy fanami gier planszowych, jak tysiące polaków i pewnie miliony na świecie. Lubimy grać, ale również tworzyć. Dlatego widzimy potrzebę dzielenia się wiedzą i podjęliśmy próbę wydania jednej z najlepszych książek o projektowaniu gier planszowych - Kobold guide to BOARD GAME DESIGN.

Chcielibyśmy, z Waszą pomocą, wydać książkę "Przewodnik projektowania gier planszowych" po polsku. Czy warto? Chyba najlepiej przeczytać co mają do powiedzenia Ci, którzy już czytali książkę w wersji angielskiej. 

Opis projektu

Książka to ponad 140 stron (w formacie B5) tekstów o projektowaniu gier. Pierwszy próg kampanii zakłada miękką obwolutę. Kolejne progi to dodatkowe artykuły o projektowaniu gier i być może twarda obwoluta. Wszystko zależy od Was.

Przesyłka Pocztą Polską jest za darmo.

Poniżej znajdziecie krótki opis poszczególnych rozdziałów z pierwszego celu.


PORADNIK PROJEKTOWANIA GIER PLANSZOWYCH

Gra to nie zasady – James Ernest przestrzega przed zbytnią miłością do mechanizmów gier planszowych. Choć same w sobie mogą być piękne, nie wpływają na to, co James nazywa zaangażowaniem. Monopoly / Eurobiznes nie są popularne, bo gracze kochają przesuwać pionek o tyle pól, ile wypadnie na kostce. Są popularne, bo obietnica stania się nieprzyzwoicie bogatym angażuje graczy.

Graj w więcej gier – Richard Garfield opisze, skąd czerpać inspiracje i zagoni Was do grania w gry sportowe, bitewne, matematyczne, a nawet gry wideo. Szeroka znajomość gier z różnych kategorii pozwala na wyniesienie własnych projektów na nowy poziom.

Tempo Rozwoju Rozgrywki – Jeff Tidball, scenarzysta z niemałym osiągnięciami, pokaże sposób patrzenia na projekt gry w kontekście rozwoju jej rozgrywki. Co mamy na początku? Co dzieje się w trakcie? W jaki sposób przechodzimy do zakończenia? Arystoteles zostanie wyciągnięty z zamierzchłej przeszłości, by przypomnieć o trzech podstawowych lirycznych aktach, których ich w grze planszowej nie powinno zabraknąć.

Metafora kontra Mechanika – Matt Forbeck opisze swój sposób dochodzenia do fuzji tych dwóch elementów, której efektem jest otrzymanie dobrej gry. Przypomni, że gwarancją powodzenia jest spójność dwóch tytułowych elementów. Jeśli Twoja gra obieca jedno, a dostarczy coś zupełnie innego – marny jej los.

Tak właściwe czyja to gra? – Mike Selinker uważa, że te małe rameczki na końcu instrukcji, które wymieniają osoby zaangażowane w grę, są bardzo ważne. Choć na pudełku zwykle jest jedno nazwisko, gra kolektywnie “należy” do wielu osób, które przyczyniły się do jej powstania: developerów, testerów, wydawców, a nawet posiadacza licencji.

Jak ja projektuję gry – “Ja” to Andrew Looney. Jego opis to przekrój pracy nad grą, od pomysłu, przez prototyp, testy, szlify, wydanie, a potem wsparcie. Na każdym kroku parę słów o tym, do czego Andrew dąży, a czego unika. Poniżej znajduje się grafika przedstawiająca proces tworzenia gry.

Projektuj intuicyjnie – Rob Daviau zwraca uwagę na ten aspekt gier planszowych, który trudno uchwycić, a mimo to jego obecność lub jego brak, intuicyjnie zauważamy. Użyteczność – wygoda użytkowania, oczywistość i przejrzystość gry. Po wyjęciu jej z pudełka, powinniście móc, bez zaglądania do instrukcji, odgadnąć na czym polega i jak się będzie w nią grało. Zasady mają stanowić jedynie potwierdzenie i uszczegółowienie spostrzeżeń.

Wejdź i zostań na chwilę – Lisa Steenson wskaże jak wychować pokolenie nowych graczy przez tworzenie i zachęcanie ich do grania w tzw. “gateway games”, czyli “gry wejściowe”. Zostaną w to po drodze zamieszani: antropolog i behawiorysta. A także szczury.

Najwspanialsza Mechanika Gry – Mike Selinker wraca z przeglądem 10 mechanik i tytułów, które podbiły jego serce.

Strategia jest losowa – James Ernest, przedstawi różnicę między strategią, a umiejętnościami i wyjaśni którego z tych komponentów jakie gry w jakim stopniu wymagają. Będzie też o projektowaniu wyborów: jak nie sprowadzić swojej gry “szachów” do gry “w kółko i krzyżyk”.

Niech będzie interesująco – James Ernest, o grach hazardowych i dlaczego ludzie w nie grają. O tym, co wpływa na ich popularność. I wreszcie o tym, że gra przede wszystkim to suma emocji, których doświadczamy tworząc własną historię. Wygrana to rzecz trzeciorzędna.

Deweloping Dominion – Dale Yu opowie o swojej pracy developera w Rio Grande Games. Co robi developer, czym się zajmuje, jakiego rodzaju decyzje podejmuje. W czym może pomóc, a gdzie nie wściubia nosa. Fani Dominiona znajdą kilka ciekawych przykładów, czego, dzięki Dale, w tej grze uniknięto.

Myślenie wykładnicze – Paul Peterson przybliży charakterystykę ciągłych prac nad żyjącymi grami karcianymi. Choć przywołuje głównie gry kolekcjonerskie (CCG), większość, jeśli nie wszystkie zagadnienia, dotyczą też np. gier LCG. Dlaczego dobrze jest mieć w grze kartę kosztującą 4 i zadającą 4 obrażenia, oraz kartę kosztującą 4 i zadającą 4 obrażenia i pozwalającą dociągnąć inną kartę, choć rozsądek wskazuje jasno, że jedna jest wyraźnie lepsza od drugiej.

Pozbawianie Frajdy – Dave Howell o psychologii “kingmakingu” (wręczaniu zwycięstwa innemu graczowi) i nie cofaniu postępu graczy. Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego w grach sportowych wyniki raczej nie cofają się w trakcie gry? No właśnie.

Pisanie precyzyjnych zasad– Mike Selinker o pracy nad uproszczeniem Axis & Allies i o męce spisywania zasad tak, by nie namieszać graczom w głowach. Dowiecie się, jak unikać błędów typu “dawizard”. Bardzo dobre wskazówki, jak zasady upraszczać, a gdy się nie da – upraszczać grę. 

Gra nie jest ukończona, aż nie powiedzą, że Jest – Teeuwynn Woodruff  Jak testować, co testować, z kim testować i kiedy. W końcu “tapowanie karty, żeby pobrać manę” to coś, co powinno być oczywiste dla wszystkich, prawda? Pewnie. Z małym wyjątkiem – tych, którzy stukają delikatnie w kartę kilka razy.

Niesamowite błędy w trakcie tworzenia prototypów – Steve Jackson z pozycji wydawcy bezlitośnie gromi autorów dostarczających mu kiepskie prototypy (z przykładami!). Nigdy nie wstawiajcie słoni do gry w ostatniej chwili.

Wszystko, co chcieliście wiedzieć o prototypach (ale baliście się zapytać) – Kiedy już wiadomo, czego w prototypie nie robić, Dale opowie, co robić warto. Opisze tanie i dobre sposoby na uczynienie prototypu funkcjonalnym i wygodnym – i wcale nie musi to być płacenie z góry ulubionemu artyście za grafiki.

Kołaczcie, a otworzą wam - jak „sprzedać” swoją grę – Richard Levy o procesie zainteresowania sobą i swoim produktem potencjalnych wydawców. Jak dobrze się zaprezentować, jak wykorzystać okazję i dopasować swoją grę do wydawcy i nie robić scen, gdy ktoś nie wyda naszego cudeńka. 

Co zrobić, by Twoja gra, została wydana - od propozycji do druku. – zamykający książkę esej Michelle Nephew, będący podsumowaniem w nieco dłuższej formie. Wyjaśniając na co zwracają uwagę wydawcy, opisuje cechy “po prostu dobrej gry”. Nieco informacji o negocjacjach wynagrodzenia oraz o konsekwencjach prawnych zgody na wydanie gry.

Cel projektu

Podstawowym celem kampanii jest wydanie książki w wersji papierowej. Gdy go osiągniemy, "Poradnik projektowania gier planszowych" zostanie wydany, a wspierający otrzymają nagrodę w postaci wydrukowanej książki! Jeśli wspólnie uzbieramy większą sumę, powiększymy  zawartość książki o kolejne artykuły polskich autorów. Wszystko po to żeby książka była jeszcze ciekawsza.

Kolejne cele będą ujawniane po osiągnięciu poprzedniego.


Nagrody

Główną nagrodą są książki w dużo niższej cenie (sugerowana cena detaliczna 59 zł) i z gwarancją przedpremierowej dostawy (tydzień szybciej). Dodatkowo możecie wybrać nagrodę w postaci czystych kart, które idealnie nadają się na szybkie prototypowanie. Dla tych, którzy nie potrzebują książki a potrzebują "wparcia" podczas rzutu kostką, zawsze mogą przybić nam piątkę :)


O autorze / Zespół

Wszelkie wiadomości proszę pisać na games@bombagames.pl lub na: https://www.facebook.com/bomba...

Ryzyko

Jako firma projektowa i wydawnictwo działamy od wielu lat. W tym czasie zrealizowaliśmy wiele projektów gier planszowych, książek i komiksów. Posiadamy niezbędne doświadczenie, aby stworzyć książkę "Poradnik projektowania gier planszowych". Ryzyko związane z samą produkcją i opóźnieniami jest niewielkie ponieważ cała produkcja będzie się odbywała kraju. Jednak zawsze jest możliwość, że zjedzą nas wilki :)

Ocena 5 / 5 (2 głosów)

RoosZeiry

2 dni temu
Zobaczymy jak dostanę do ręki ale zapowiada się extra.
Komunikacja
Projekt
Dostawa
Nagroda

Trandel / Space

2 dni temu
Świetnie wykonany projekt, oby taki więchej,
Komunikacja
Projekt
Dostawa
Nagroda

Komentarze

Zaloguj się, aby dodać komentarz.


Maciej Kraśkiewicz

12 godzin temu
Widze, ze spoznilem sie ze wsparciem. Czy wciaz istnieje mozliwosc zakupu podrecznika?

Przemek Fornal

5 godzin temu
Tak, ale już poprzez naszych partnerów. Rebel jest naszym mecenasem i będzie miał szybko dostępne egzemplarze (wysyłka będzie w tym samym czasie co inni wspierający). Szybka dostępność będzie również w sklepie mepel.pl. W innych sklepach przed świętami książka się nie pojawi. Nie będziemy również prowadzili własnej sprzedaży przed świętami. Więc trzeba się uzbroić w cierpliwość i szykować 69 zł (taka będzie cena z okładki i zakładamy, że sklepy taką utrzymają).

Jan Marcinkowski

tydzień temu
Super pomysł. Wsparłem i trzymam kciuki za jak najbogatszą treść :)

Piotr Rodzoch

tydzień temu
Wsparłem już wiele kampanii z grami planszowymi i nie tylko... Jednak tej "przesyłki" nie mogę się doczekać najbardziej! :D

Daniel Wodziczka

2 tygodnie temu
Psstt.. Domyślam się, że i tak wszystko jest już od dawna ustalone i większosć artykułów napisana, ale... Może Wookie podzieli się jakimiś tajemnicami z Valhalli? :)

bomba games

2 tygodnie temu
Chyba jednak nie do końca ustalone. Dzisiaj udało nam się "dogadać" dwa kolejne artykuły. Wooki niestety ze względu na kampanię kickstarterowej Valhalii musiał odpuścić.

Daniel Wodziczka

tydzień temu
Spodziewałem się, że Łukasz i tak ma pełne ręce roboty teraz.. No nic, szkoda, wielka szkoda.

WAKWAK

2 tygodnie temu
A może Karol Madaj, jako autor kolejnego artykułu-celu? Tylko trudno tu o temat, bo sporo tematów już "zajętych"... Lub może artykuł kogoś z założycieli Monsoon Group (choć jeden już tu jest) w kontekście działalności podobnych grup... Lub temat np. o typach autorów gier, którzy przewijają się przez takie spotkania testowe ;-) Lub poważniej: o tym, jak wyglądają testy gier w takiej grupie, ile trwają, o udziale autora i konsultantów w ostatecznej wersji gry, o tym, że rzadko która gra jest w 100% autorska, że należy słuchać porad i to żaden wsytyd zamiast 3 kostek użyć 2 lub 4, bo ktoś tak doradził i to lepszy pomysł, choć nie autora ;-) itp. Sporo gier było tam testowanych...

bomba games

2 tygodnie temu
Pracujemy nad tym :) (artykułem Karola). Na razie niczego nie obiecujemy. Sam temat jest podjęty w oryginalnej książce pod tytułem "Tak właściwe czyja to gra?".

rebel

3 tygodnie temu
Powodzenia! :-)

Adam Zozula

3 tygodnie temu
Propozycja kolejnego celu - artykuł Adama Kwapinskiego. Temat dowolny. Ciekawi mnie też zagadnienie realizacji projektu przez crowdfunding zwłaszcza Kickstarter

bomba games

3 tygodnie temu
Propozycja bardzo trafna, ale na chwile obecną niemożliwa, zobaczymy co przyniesie czas :) Jeżeli chodzi o temat crowdfundingu to będzie tekst Filipa i Irka, który mamy nadzieję, zahaczy o Kickstartera.

Łosiu

3 tygodnie temu
No, Adaś daje radę. Popieram :)

Anonim

3 tygodnie temu
Na kiedy przewidujecie wysyłkę??

Przemek Fornal

3 tygodnie temu
Przed świętami Bożego Narodzenia.

RoosZeiry

3 tygodnie temu
Gdy wejdzie twarda okładka to może się skusze :P

bomba games

3 tygodnie temu
Warto dla samej treści :), teraz walczymy o kolejne artykuły polskich autorów.

Wojciech Giżyński

3 tygodnie temu
Czy będzie dostępna też wersja e-bookowa?

bomba games

3 tygodnie temu
W najbliższych miesiącach nie przewidujemy.

Miotelka

3 tygodnie temu
a szkoda wielka, to byłoby mega pomocne. Ja sam osobiście lubię książkę mieć na półce, ale czyta się zdecydowanie lepiej na czytniku.

Trandel / Space

4 tygodnie temu
Pozdrawiam I licze ze projekt bez problemu uzbier 10k.

sasquach

4 tygodnie temu
O co chodzi z polubieniami na FB? Przecież oba fanpage'e mają od dawna ponad 200 polubień.

bomba games

4 tygodnie temu
Jutro pojawi się specjalny post, w którym będziemy zbierać polubienia.

WooL_F

4 tygodnie temu
trzeba było od razu dać

bomba games

4 tygodnie temu
Zgadza się, ale spokojnie, damy radę.
  • Nagrody (5)
  • Dodatki (2)

1 egzemplarz wydrukowanego poradnika

49 zł lub więcej
283 wspierających
Egzemplarz książki dla wspierających kampanię
1. Poradnik projektowania gier planszowych - książka
2. Dołączone wszystkie odblokowane cele kampanii

Oszczędzasz przynajmniej 10 zł w porównaniu do ceny poza Wspieram.to

Darmowa wysyłka Pocztą Polską lub z dopłatą paczkomatem. Wysyłka do krajów UE wymaga dodania dodatku.
Przewidywana dostawa: grudzień 2018
Zakup wymaga podania adresu dostarczenia

Dwie talie kart

12 zł lub więcej
77 wspierających
Dwie talie czystych kart dla wspierających kampanię
1. Dwie talie kart (2x55 listków) o wymiarach 58x88 mm

Darmowa wysyłka Pocztą Polską lub z dopłatą paczkomatem. Wysyłka do krajów UE wymaga dodania dodatku.
Przewidywana dostawa: listopad 2018
Zakup wymaga podania adresu dostarczenia

10 egzemplarzy wydrukowanego poradnika

450 zł lub więcej
1 wspierających
10 egzemplarzy książki dla wspierających kampanię
1. Poradnik projektowania gier planszowych - książka
2. Dołączone wszystkie odblokowane cele kampanii

Oszczędzasz przynajmniej 140 zł w porównaniu do ceny poza Wspieram.to

Darmowa wysyłka Pocztą Polską lub z dopłatą paczkomatem. Wysyłka do krajów UE wymaga dodania dodatku.
Przewidywana dostawa: grudzień 2018
Zakup wymaga podania adresu dostarczenia

20 egzemplarzy wydrukowanego poradnika

900 zł lub więcej
1 wspierających
20 egzemplarzy książki dla wspierających kampanię
1. Poradnik projektowania gier planszowych - książka
2. Dołączone wszystkie odblokowane cele kampanii

Oszczędzasz przynajmniej 280 zł w porównaniu do ceny poza Wspieram.to

Darmowa wysyłka Pocztą Polską lub z dopłatą paczkomatem. Wysyłka do krajów UE wymaga dodania dodatku.
Przewidywana dostawa: grudzień 2018
Zakup wymaga podania adresu dostarczenia

Super oferta dla najszybszych

49 zł lub więcej
287 wspierających
Tylko przez dwa dni, czyli do 19.10.2018 możesz wybrać tę nagrodę.
Egzemplarz książki dla wspierających kampanię
1. Poradnik projektowania gier planszowych - książka
2. Talia czystych kart do robienia prototypów (55 listków w formacie 58x88 mm)
2. Dołączone wszystkie odblokowane cele kampanii

Oszczędzasz przynajmniej 16 zł w porównaniu do ceny poza Wspieram.to

Darmowa wysyłka Pocztą Polską lub z dopłatą paczkomatem. Wysyłka do krajów UE wymaga dodania dodatku.
Nagroda limitowana. Pozostało -1/286
Przewidywana dostawa: grudzień 2018
Zakup wymaga podania adresu dostarczenia

Dopłata do wysyłki paczkomatem

10 zł lub więcej
20 wspierających
Jeżeli nie lubisz poczty a paczkomat masz pod "nosem" możesz skorzystać z tej opcji i nadamy Twoją paczkę w ten sposób.
Przewidywana dostawa: grudzień 2018
Dodatek dostępny od sumy wsparcia projektu minimum 49 zł

Przesyłka do krajów UE

30 zł lub więcej
1 wspierających
Jeżeli mieszkasz za granicą i nie wracasz na święta do kraju, to jest opcja dla Ciebie. Cena zawiera przesyłkę priorytetową Poczty Polskiej. Wysyłka do krajów UE wymaga dodania dodatku.
Przewidywana dostawa: grudzień 2018
Dodatek dostępny od sumy wsparcia projektu minimum 49 zł

Mecenas projektu

REBEL

Mecenasem zostaje gdański sklep z grami planszowymi REBEL.

Czego szukasz?

  • Wszystkie
  • Udane
  • Trwające
Pytania? Pisz śmiało!