Od zabawy do CyberEtycznego e-sportu!
Zakończono sukcesem
Udostępnij tę Kampanię
Bądź pierwszy!
Opis projektu
Celem projektu jest przeprowadzenie turnieju e-sportowego oraz zajęć edukacyjnych z dziećmi z dwóch szkół podstawowych z terenu dzielnic Warszawa-Wesoła i Warszawa-Włochy w formie gier i zabaw na których dzieci dowiedzą się jakie zagrożenia wynikają z nieumiejętnego wykorzystywania nowych technologii i Internetu oraz dowiedzą się jakie są negatywne konsekwencje związane z niewłaściwym działaniem w cyberprzestrzeni i nieodpowiednim wykorzystaniem nowych technologii. Obecnie każdy, nawet dzieci w wieku wczesnoszkolnym mają dostęp do urządzeń technicznych z dostępem do sieci Internet. Jednocześnie ze wzrostem dostępności nowych technologii nie idą w parze działania edukacyjne które uświadamiałyby dzieciom jakie zagrożenia wynikają z ich użytkowania oraz wskazywałyby jak je identyfikować oraz im przeciwdziałać. Tendencja ta będzie się nasilać, ponieważ programy szkolne nie obejmują kwestii bezpiecznego korzystania z nowych technologii, a co za tym idzie dzieci nie mają możliwości nauczenia się w jaki sposób bezpiecznie korzystać z internetu. W efekcie, każdego roku w wyniku nieumiejętnego korzystania z nowych technologii coraz większa grupa ludzi, w tym dzieci staje się ofiarami cyberprzestępczości (np. phishingu, hackingu, cyberbullyingu/cyberprzemocy, wyłudzeń danych osobowych, cyberpedofili itp.). Odpowiedzią na wyżej wymienione zagrożenia jest program opracowany przez Fundację CyberEtyka, którego zadaniem będzie pokazanie dzieciom w jaki sposób bezpiecznie korzystać z nowych technologii, jak się zachować i gdzie uzyskać pomoc w sytuacji zagrożenia wynikającego z obcowania z cyfrową rzeczywistością. Program realizowany będzie z wykorzystaniem nowych technologii, mających wspomóc rozwój intelektualny dzieci i młodzieży poprzez rozbudzanie w nich zainteresowań technicznych by jak najlepiej rozumiały otaczający je cyfrowy świat. Program „Cyberetyka” zawiera również elementy edukacyjne dotyczące profilaktyki uzależnień i przemocy w cyfrowym świecie, w tym m.in. wskazujące wpływ najnowszych technologii i Internetu na rozwój dziecka i jego percepcję w pojmowaniu rzeczywistości. Zwiększająca się pod wpływem aktywnego uczestnictwa w zajęciach świadomość zagrożeń wśród dzieci i młodzieży jest jednym ze składników budowania motywacji do bezpiecznego, etycznego i zrównoważonego korzystania z najnowszych technologii i Internetu. Zajęcia prowadzone będą w formie rywalizacji pomiędzy dwoma szkołami podstawowymi z dwóch warszawskich dzielnic – Wesoła i Włochy przez cały rok szkolny (IX.2016 – VI.2017) w formie zarówno rywalizacji e-sportowej jak i testu z wiedzy ogólnej na tematy związane z cyberbezpieczeństwem (Do testu z wiedzy nt. cyberbezpieczeństwa i bezpieczeństwa informacji dzieci podejdą po zakończonym cyklu zajęć. Test będzie dobrowolny). Zajęcia będą prowadzone w różnych formach np. zajęć grupowych, studium przypadków, dyskusji, ćwiczeń aktywizujących, gier i zabaw, pracy z wykorzystaniem nowych technologii, pokazach i projekcjach multimedialnych, burzy mózgów, inscenizacji, wymiany poglądów. W zajęciach uczestniczyć będą również nauczyciele, co pozwoli im zdobyć lub poszerzyć wiedzę, dzięki której szybciej i pewniej będą reagować w razie wystąpienia problemu. Zajęcia będą prowadzone w ramach zajęć dodatkowych, pozalekcyjnych. Na czas prowadzenia zajęć sprzęt będzie wypożyczany szkole bezpłatnie. Podczas zajęć Fundacja CyberEtyka zapewni szkołom: 1. Opiekę doświadczonych ekspertów/wykładowców podczas prowadzenia zajęć. 2. Materiały edukacyjne (tradycyjne, multimedialne, cyfrowe, sprzęt do ćwiczeń, w tym również autorskie narzędzia i materiały, itp.). 3. Wsparcie animatora podczas aktywizujących zabaw edukacyjnych. 4. Nagrody. Zajęcia będą podzielone na 5 bloków tematycznych realizowanych w formie warsztatów: 1. Cyberzagrożenia i uzależnienia (4h lekcyjne); - wykład, projekcje filmowe, ćwiczenia. 2. Cyberprzestępczość i nadużycia (4h lekcyjne); - wykład, projekcje filmowe, zabawy interakcyjne. 3. Bezpieczeństwo i prywatność (4h lekcyjne); - wykład, ćwiczenia, gry i zabawy zespołowe, integrujące. 4. Bezpieczeństwo Informacji i ochrona danych osobowych (4h lekcyjne); - wykład, zabawy, warsztaty i ćwiczenia. 5. Regulacje prawne i ochrona własności intelektualnej (4h lekcyjne); - wykład, ćwiczenia, quizy. Edukacyjna część programu proponowanych zajęć ma na celu: 1. zwiększenie świadomości wśród dzieci na temat dobrych praktyk bezpieczeństwa, etyki postępowania w cyberprzestrzeni, konstruktywnego spędzania czasu ze swoimi rówieśnikami, umiejętności zauważania problemów i zagrożeń wynikających z wykorzystywania nowych technologii i Internetu; 2. wypracowania wśród dzieci i młodzieży umiejętności wykrywania i reagowania na niewłaściwe postawy i zachowania w cyberprzestrzeni; 3. zwiększenia świadomości nt. możliwych konsekwencji związanych z niewłaściwą postawą w cyberprzestrzeni i nieodpowiednim, niezgodnym z prawem wykorzystaniem nowych technologii oraz wpływu takich zachowań na bezpieczeństwo innych użytkowników; 4. zwiększenia świadomości nt. zagrożeń sfery psychicznej, fizycznej, społecznej, poznawczo-intelektualnej wynikających z przebywania w cyberprzestrzeni; 5. wczesną interwencję w przypadku stwierdzenia dysfunkcji rozwojowych w którejś z opisanych wyżej sfer; 6. wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci i młodzieży, min. poprzez rozbudzanie w nich zainteresowań technicznych, umiejętności zabawy i współpracy w grupie, możliwości spędzania wolnego czasu z rówieśnikami w taki sposób, by jak najlepiej rozumiały zależności i powiązania świata cyfrowego z rzeczywistym; 7. stworzenie środowiska badawczo-poznawczego dającego możliwość kształtowania poprawnych relacji społecznych; 8. zagospodarowanie wolnego czasu dzieci. W wyniku przeprowadzonych zajęć, dzieci powinny być w stanie: 1. wymienić ogólne, podstawowe zagrożenia dla poszczególnej sfery psychicznej, fizycznej, społecznej, poznawczo-intelektualnej wynikających z przebywania w cyberprzestrzeni; 2. zdiagnozować i przeciwdziałać zagrożeniom dla poszczególnej sfery psychicznej, fizycznej, społecznej, poznawczo-intelektualnej wynikających z przebywania w cyberprzestrzeni; 3. zwrócić się o pomoc w sytuacji zagrożenia, udzielić wsparcia osobie poszkodowanej (reagować odpowiednio w sytuacji stwarzającej zagrożenia którejś z wyżej wymienionych sfer); 4. rozróżniać legalne i nielegalne oprogramowanie; 5. poznać pojęcia związane z bezpieczeństwem informacji i ochroną danych osobowych; 6. poznać zasady bezpieczeństwa poruszania się w cyfrowym świecie i wykorzystania nowych technologii; 7. pro aktywnie myśleć o bezpieczeństwie swoim i swoich bliskich; 8. bezpiecznie przechowywać dane; 9. dbać i zachować bezpieczeństwo swojego cyfrowego wizerunku i tożsamości; 10. zadbać o swoją prywatność w cyfrowym świecie. Aby przeprowadzenie zajęć było możliwe potrzebny jest zakup dwóch kompletów: konsola, telewizor, gry oraz dodatkowe pady. Łączny koszt dwóch kompletów wraz z ich pełnym ubezpieczeniem na jeden rok to 11 000 zł. Koszt poprowadzenia zajęć (20 godzin lekcyjnych dla jednej szkoły – razem 40 godzin lekcyjnych w obydwu szkołach) wynosi 15 000 zł. Na ten koszt składa się: wynagrodzenie eksperta, animatorów gier i zabaw zatrudnionych spoza Fundacji Cyberetyka, wyprodukowanie materiałów edukacyjnych, nagrody, certyfikaty i dyplomy. Łączny koszt realizacji projektu wynosi 26 000 zł.
O autorze / Zespół
Misją Fundacji CyberEtyka jest rozwój i kształtowanie świadomości wśród dzieci, młodzieży, ich rodziców, opiekunów i dziadków z zakresu bezpieczeństwa poruszania się i egzystencji w cyfrowym świecie. Naszym celem jest edukacja oraz promocja dobrych praktyk bezpiecznego, świadomego i etycznego korzystania z dobrodziejstw cyfrowych technologii. Nasz program skierowany jest do wszystkich tych w wieku 3+, którzy pragną zrozumieć w jaki sposób zapewnić sobie i swoim bliskim odpowiednią ochronę w cyberprzestrzeni. Przeprowadziliśmy pilotażowe zajęcia w ramach programu „CyberEtyka – zajęcia edukacyjne z zakresu bezpiecznego poruszania się i egzystencji w cyfrowym świecie” dla dzielnicy Wesoła https://www.facebook.com/cyberetyka/posts/811004865634650 w jednym państwowym przedszkolu i szkole podstawowej w Wesołej, które spotkały się z bardzo dobrym przyjęciem, na dowód czego wspomniane placówki wystawiły nam odpowiednie referencje. Przykładem połączenia wartości edukacyjno-uświadamiającej z czytelnym, ciekawym i multimedialnym przekazem może być przeprowadzona przez nas w zeszłym roku kampania społeczna „CYBERPRZEMOC NAPRAWDĘ BOLI”: https://www.youtube.com/watch?v=KoD9ibW-Wcc, mającą zwrócić uwagę na stale rosnący problem niewłaściwych zachowań w sieci, których ofiarami padają nastoletni użytkownicy. Kampania została wypromowana wyłącznie w mediach społecznościowych, również z angielskimi napisami, gdzie w sumie dotarła do ponad 100 000 osób. Nasze artykuły dot. Edukacji z zakresu bezpiecznego poruszania się w cyberprzestrzeni na naszym blogu oraz Wiadomościach Sąsiedzkich www.wiadomoscisasiedzkie.pl cieszą się coraz większą popularnością. Doświadczenie: Prezes Zarządu Fundacji Adrian Pupek: Doświadczony Menadżer Bezpieczeństwa Informacji skoncentrowany na budowaniu i wdrażaniu rozwiązań i inicjatyw zapewniających skuteczne oraz efektywne zarządzanie Bezpieczeństwem Informacji. Od początku swej kariery zawodowej związany z dużymi korporacjami finansowymi t.j Norwich Union, Sampo, Nordea. Aktualnie pracujący w jednej z wiodących firm ubezpieczeniowych największej polskiej grupy kapitałowej. Absolwent Wyższej Szkoły Informatyki Stosowanej i Zarządzania pod auspicjami Polskiej Akademii Nauk – ukończonej z wyróżnieniem. Absolwent studiów podyplomowych SGH – kierunek Zarządzanie Bezpieczeństwem Informacji. Certyfikowany Oficer Bezpieczeństwa Informacji (Licencja nr. 409100) Mile2 „Certified Information Systems Security Officer” – kurs akredytowany przez amerykańską agencję „The National Security Agency”. Wieloletni członek ISSA Polska – organizacji zrzeszającej praktyków zajmujących się Bezpieczeństwem Informacji. Współzałożyciel i Prezes Fundacji „CyberEtyka”, której celem statutowym jest edukacja oraz promocja dobrych i etycznych praktyk, rozwój i kształtowanie świadomości wśród dzieci i młodzieży z zakresu bezpieczeństwa poruszania się i egzystencji w cyfrowym świecie. Aleksander Zawada – Współzałożyciel „Fundacji CyberEtyka”, odpowiedzialny za kreacje i promocje. Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. Wieloletnie doświadczenie edukacyjne z zakresu rysunku, malarstwa, technik cyfrowych łączy z ciągłą praktyką artystyczną i projektową w zakresie grafiki. Obowiązki reklamowe, promocyjne i ilustratorskie we własnej działalności gospodarczej prowadzonej nieprzerwanie od 2005 roku dzieli z pasją pracy z dziećmi. Autorski projekt „Mała Pracownia” rozwija we współpracy z warszawskimi przedszkolami już trzeci rok. Doświadczenie zdobywał dzięki wymagającym klientom takim jak Leo Burnett Polska, Saatchi&Saatchi, G7, Brain, Brasil, DraftFCB+ADfabrika, Samsung, Tomy, Diageo, Perdnod Ricard, Longman Pearson Education, Noble Concierge i wielu innym oraz pracy na stanowisku Art Directora w agencji reklamowej Advalue. Pasjonat sztuki, współczesnych jej inkarnacji, komiksu, literatury i gier strategicznych. Maciej Chełmiński – Współzałożyciel „Fundacji CyberEtyka”, odpowiedzialny za formalnoprawne aspekty funkcjonowania Fundacji. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Radca prawny wpisany na listę radców prawnych prowadzoną przez Okręgową Izbę Radców Prawnych w Warszawie. Jest praktykującym prawnikiem od 2004 r. Specjalizuje się w prawie własności intelektualnej, prawie ochrony dóbr osobistych oraz ochrony danych osobowych. Reprezentuje Klientów w procesach sądowych.